Železničář / Zahraničí / ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 – autor: PETR SLONEK
Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů. Prvních pět vyrazilo na koleje už v průběhu prosince.
„Modernizace našeho vozového parku je klíčová pro zajištění spolehlivé a efektivní dopravy pro naše cestující. Nové lokomotivy nám umožní nejen splnit naše závazky, ale také držet krok s nejlepšími evropskými železničními dopravci, pokud jde o kvalitu a vysoké standardy provozní spolehlivosti,“ řekl generální ředitel ZSSK Peter Helexa.
Lokomotivy Siemens Vectron jsou vybaveny systémem ETCS Level 2, který je nezbytný pro bezpečný provoz na modernizovaných tratích v celé Evropě. Podle Helexy pronájem nových lokomotiv přinese zlepšení nejen pro cestující, ale i zaměstnance železnic. Eliminovat rovněž pomohou zpoždění a zlepšit mají spolehlivost jednotlivých spojů. Kromě toho snižují emise a spotřebu energie. Jezdit budou mezi Košicemi, Žilinou a Bratislavou i na vybraných tratích v Česku. Helexa upozornil, že ZSSK bude stát pronájem těchto strojů více než 130 milionů eur v desetiletém horizontu. Tento krok je podle něj součástí dlouhodobé strategie modernizace vozového parku.
„Gorily mají spolehlivost nižší než 70 procent, což se pochopitelně projevuje při odříkání vlaků i zpožděních. Naopak s Vectrony spolehlivost dosahuje často i 95 procent. Díky tomu naše vlaky pojedou včas a kromě menšího zpoždění i budeme muset méně odříkat spoje,“ doplnil Helexa.
Vizuál nových lokomotiv odkazuje na náborovou kampaň ZSSK „Držíme Slovensko v pohybu“, která propaguje kariéru na železnici. Zaměřuje se na přilákání nových zájemců včetně strojvedoucích, mechaniků, elektromechaniků, zámečníků a vlakvedoucích. Tvůrci zdůraznili, že železnice je ekologickým způsobem cestování, který denně využívá více než 200 tisíc lidí. Právě každodenní jízdy cestujících jsou hlavním motivem polepu.
Další články této rubriky
Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
15.1.2025 - Největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, Rhétská dráha (RhB), společně s dalším dopravcem Matterhorn Gotthardská dráha (MGB) podepsaly smlouvu s výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail na výrobu a dodávku 11… »
DB nenašla zájemce o dodání vlaků ICE nové generace
3.1.2025 - Soutěž na vysokorychlostní vlaky nové generace ICE, kterou loni v prosinci vypsaly Deutsche Bahn, skončila nezdarem. Do výběrového řízení na vývoj a dodávku 95 vlaků ICE 5 se totiž nikdo nepřihlásil. Německý státní dopravce proto… »
Mezi Itálií a Švýcarskem pojede více přímých dálkových vlaků
29.12.2024 - Italský dopravce Trenitalia, spadající do skupiny Gruppo FS Italiane, a Švýcarské federální dráhy (SBB) rozšiřují vzájemnou spolupráci a od roku 2026 cestujícím nabídnou mezi oběma státy nové přímé dálkové vlaky. Půjde… »